Thursday, December 28, 2006

Bil'in

Bil'in is een klein dorpje, op een kwartiertje rijden van Ramallah (misschien minder lang; maar de wegen in Palestina zijn iets minder ontwikkeld dan wat hun buren gewoon zijn). Sinds 2 jaar is er elke week op vrijdagmiddag een demonstratie tegen de muur, die gebouwd wordt om een nabijgelegen nederzetting (Israëlisch dorp in Palestijns gebied) te beschermen.. Ik vraag me af tegen wie? Ik ben tegen elke vorm van geweld, maar nogal begrijpelijk dat die mensen zich niet al te veilig voelen. Wie gaat er nu ook in vijandig wonen? En om die muur te kunnen bouwen wordt veel landbouwgrond in beslag genomen..
Om op de demonstratie te geraken neem ik de bus naar Ramallah, door de checkpoint, aangekomen, loop je de hoek om waar je een sherout vindt (gezamenlijke taxi, wat betekent dat het wachten is tot hij vol is). Nog redelijk makkelijk, want Israëli's die mee willen protesteren moeten eerst naar een nederzetting reizen, en vandaaruit te voet gaan. Ik heb dat 1 keer meegedaan, nooit meer! We waren 4 u onderweg, heen en terug, om 2 u te protesteren. Linkse rakkers hebben er vaak veel voor over moet ik eerlijk toegeven.
De hele bende trekt dan naar een kleine checkpoint, waar de soldaten ons staan op te wachten:
(de mannetjes op de heuvel is versterking)



Deze checkpoint is een uitweg waar landbouwers doormoeten als ze hun land willen bewerken. Als de soldaten tenminste goed geslapen (of iets anders:) hebben. Overnachten op het veld is geen uitzondering voor deze Biliner (s) -- wie heeft 'em?



De demonstratie blijft meestal vreedzaam, de deelnemers proberen over het hek en de prikkeldraad te geraken, maar daar blijft het bij.Enkel als de jeugd stenen begint te gooien, haalt het leger traangas boven.. En deze keer ook hun wapen:



Geen zorgen, er wordt enkel op Palestijnen geschoten (zelfs op de jongen die 100 meter voor mij liep en niet eens iets misdeed), en met rubberenkogels (al kan je in het midden wel wat metaal vinden). Maar het lijkt me dat het vooral een "spel" geworden is tussen de soldaten en de lokale jeugd. Stenen gooien, beetje schieten.. Het lijkt alsof deze situatie niet meer realistisch is, maar één groot computerspel.. Al zijn de wederzijdse haatgevoelens wel echt vrees ik...

zoals je ziet, was ik zeker niet de enige fotografe, Bil'in trekt elke week een heleboel internationalen en gelukkig ook media.. Zonder media zouden de soldaten niet zo vriendelijk blijven...

No comments: